Selasa, 18 Mei 2010

ILMU DAN AMALAN

Ali bin Abi Talib berkata"Hai orang yang berilmu, amalkanlah ilmu yang kamu miliki kerana orang yang berilmu itu adalah orang yang mengamalkan ilmunya sehingga sesuai antara ilmu dan amalnya. Dimasa akan datang akan muncul GOLONGAN YANG MEMILIKI ILMU PENGETAHUAN, NAMUN BERTENTANGAN ANTARA AMALAN DENGAN ILMU YANG MEREKA MILIKI, ATAU MEREKA DUDUK DALAM HALAQAH KEMUDIAN SALING BERMEGAH-MEGAHAN, SAMPAI SESEORANG SANGGUP MEMARAHI ORANG YANG SAMA-SAMA DUDUK DALAM HALAQAH ATAU MAJLIS TERSEBUT. Maka perbuatan mereka tersebut tidak bernilai disisi Allah.

Abu Darda RA berkata " Seseorang tidak dikatakan bertakwa sehingga ia berilmu, dan tidak dikatakan sebagai orang berilmu sehingga ia mengamalkan ilmunya"

Sufyan berkata"Yang dimaksudkan dengan ilmu adalah menghafal, mengamalkan, mendengar, menyemak serta menyebar luaskannya"

Ada beberapa cara untuk mendapat ilmu antara lain:
1. Memohonkepada Allah dilimpahkan ilmu yang bermanafaat. Allah memerentah Nabi AW untuk selalu memohon kepadaNya agar ilmu di tambah. Allah berfirman " Dan katakanlah(Wahai Muhammad) ' Ya TuhanKu tambahkan ilmu pengetahuan kepadaku' Thaha:114

2. Bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu dan rindu akan ilmu serta mencintai dengan tulus terhadap ilmu seraya mencari keridhaan Allah disamping mencurah segala daya upaya untuk menuntut ilmu tentang Al Quran dan hadis.
Seorang lelaki datang kepada Abu Hurairah RA lalu lelaki itu berkata " Aku keinginan untuk belajar tapi aku kuatir akan mensia-siakan" Abu Hurairah berkata"Dengan meninggalkan mencari ilmu itu berarti kamu telah melakukan tindakan mensia-siakan ilmu"
Adakah kita rindu dan bersungguh-sungguh untuk hadir halaqah atau usrah? Atau lebih seronok tak hadir atau tak ada halaqah....Demi masa, sesungguh manusia ini sentiasa dalam kerugian......Al Asr

3. Menjauhkan diri dari seluruh perbuatan maksiat dengan cara bertakwa kepada Allah. Hal ini merupakan cara yang paling tepat untuk mendapatkan ilmu pengetahuan.
"Wahai orang-orang yang beriman jika kamu bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberi furqan(ilmu)" Al Anfal:29

4. Tidak bersikap sombong dan tidak merasa malu dalam mencari ilmu.
Aishah RA berkata " Sebaik-baik perempuan adalah perempuan Anshar! kerana mereka tidak pernah malu menadalami ilmu Deen"

5. Ikhlas dalam menuntut ilmu dan dalam mengamalkannya.
Rasulullah bersabda "Seseorang yang menuntut ilmu, di mana seharusnya ilmu tersebut di cari kerana Allah semata-mata, tetapi dia mencari ilmu tesebut untuk mendapatkan kesenangan dunia sahaja, maka niscaya ia tidak akan mendapatkan bau harum syurga pada hari kiamat nanti"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan