Jumaat, 21 Mei 2010

BASHIRAH

Bashirah adalah merupakan salahsatu tingkatan HIKMAH. Bashirah adalah merupakan tingkatan keilmuan yang paling tinggi, hubungan ilmu pengetahuan dalam bashirah oleh hati seperti hubungan sesuatu yang dilihat oleh penglihatan.

Bashirah ini merupakan keistimewaan yang dimiliki oleh para sahabat dari umat-umat lainnya, kemudian dimiliki juga oleh orang-orang yang ikhlas dari kalangan para pengikut nabi SAW.

Allah SWT berfirman, "Katakanlah(Muhammad):'Inilah jalan(agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak(kamu) kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik"

Allah memerintahkan kepada RasulNya untuk memberitahukan kepada umatNya bahawa itu adalah sunnah atau jalannya. Iaitu dakwah untuk mengucapkan persaksian bahawa tidak tuhan selain Allah yang tidak ada yang menyekutuiNya. Mengajak untuk menyembah Allah dengan Bashirah, dengan seyakin-yakinnya, dengan ilmu, pengetahuan, dalil dan bukti.

Bashirah berdakwah di jalan Allah haruslah memenuhi 3 hal iaitu
1. Seorang dai haruslah benar-benar mengetahui ilmu yang didakwahnya.
2. Dai hendaklah mengetahui keadaan atau suasana orang-orang yang didakwahnya. Ia wajib mengetahui keadaan orang yang didakwahnya baik dari segi agama, sosial, keyakinan, saikologi, sosial, ilmu dan ekonomi mereka. Dari situ ia mengetahui apa yang benar-benar paling diperlukan oleh mereka.
3. Daie seharusnya mengetahui metode berdakwah.

RUJUKAN: KITAB - MENJADI DAIE YANG BERJAYA - DR SA'ID AL - QAHTHANI M/S 35

Tiada ulasan:

Catat Ulasan